Thursday, February 9, 2012

Is it customer always right???

Assalamualaikum...

hurm nak tanye u all tanu tak kite pasal customer KFC kene tumbok dengan staff KFC?? yang tengah 'hot' skarang nih... kalau tak salah bende tu blaku isnin 6 feb 2012... then today customer tu wat press conference dengn lawyer berserta ahli politik...

berdasarkan apa yang diorg cite... diorang ada tebus voucher kat internet and nak redeem but time diorang je diorang kata staff KFC tu ckp ayam da abis...
ok kawan2 siapa yang tengok video yang tersebar luas kat FB.. video bukti yang budak melayu tu tumbok cine tu??? kalau ayam KFC da habis kenapa masih ada ramai yang beratur??? think it...
some of the viewer said, ayam tak habis, custome just kene tunggu a few minute untuk ayam tu masak... customer tadi da tunggu lebih dari 45 minute... kalau korang la kan... da tau ramai orang korang nak tunggu ke??? u must know the risk.. iaitu ayam akan dapat lambat... yang berkerja kat dapur tu manusia bukan robot...
they said, they come in to the KFC again because nak amek name staff and nak buat complain.. tapi kenapa ada customer lain mengatakan dia masuk KFC banyak kali dengan maki hamun??? kalau nak amek name and buat complaint just do it.. tak payah cakap kat staff tu.. "i nak amek nama u buat complaint kat HQ.."

yeah memang in marketing and businesses rule "customer always right".. even they act wrong they always right... ain pernah kene la.. before ni ain kerja under service... kalau korang yang tak pernah kerja under service ain harap korang pergi la kerja sehari pon jadi... tengok perangai manusia... yang lagi bergaya, dengan tie lah.. rambut blonde la.. yang tu la yang banyak sangat cekadaknye.... nampak macam educated person tapi bile cakap macam tak de otak.. sebab apa diorang pandang rendah dengan pekerja2 ni sume...

dulu mase ain kerja, as we all know barang yang kita beli kita tak akan dapat refund melainkan menukar dengan barang2 lain... kat resit tu da tulis cm tu da... oneday ada seorang auntie ni, dia kata dia lawyer.. sibuk nak mintak refund... ain da cakap elok2 "miss that was our policy, we cannot give back any refund but miss, u can change it to other product" customer tu pon balas.. "i don't care with your policy, i need back my money... i'm a lawyer u know.." dalam hati ain... peduli ape ko lawyer ke.. majistret ke... tak kan la lawyer tak leh nak faham kalau da policy tu tak kan la kuli leh sesuke hati nak langgar... last2 ain cakap balik.. "i'm so sorry miss, i really can't do that.. if u want the refund u may do it at our HQ see my manager..." marah giler customer tu... segala bahasa klua... nasib dia pompuan kalau laki da lame aku maki gak... dia amek la segala detailed aku.. katanye nak complaint kat HQ...
mula2 aku cuak la gak... takut HQ marah so aku amek keputusan call manager kat HQ and explain what happen today... then the manager said "u no need to worry the company will protect u..."

kawan2 yang masih bekerja dalam bidang service... kalau kita nak melawan customer kite kne ada cara... jangan gune cara kasar but gune cara lembut... dia nak amek nama kita ke ape ke... sila kan cause company tak akan pecat kite coz if anything happen company will try to protect the staff... ingat tu.. tu pon kalau dia ada record yang baik la.... hehehe

kite pon akan jadi customer gak kan... so kalau benda2 yang kite bayar tapi tak dapat service yang baik memang kita pon marah kan... but ape2 pon bende tu sume bergantung pada management itu sendiri.. how they handle the situation especially time peek hour...
berbalik kepada kes KFC ni... bagi ain kedua2 ada salahnye.. cume mungkin ia akan lebih kepada customer tu sbb "customer always right , that will be come first... dan kepada yang menyaksikan isu ini... tak perlu nak comment2 yang boleh melibatkan isu2 sensitif...

p/s : tak suke bace comment2 kat youtube.. bahasa semuanya "cantek-cantek" blake....!!!

No comments: