Thursday, May 5, 2011

Aku, Dia & Kek Cawan part 1

"Nah.. aku tau kau sukakan ni.." Aliyah menghulurkan kek cawan yang sangat cantik hiasannya kepada Sarah.. Sarah hanya memerhati lalu terbeliak biji matanya...

"Apa pula?? kau perli ke apa?? jauhkan sikit benda alah tu.. nyampah aku." masam mencuka muka Sarah. Aliyah tersenyum melihat gelagat kawannya yang seorang ni. Alah betul si Sarah ni dengan kek cawan tak tahu la kenapa... Aliyah mengambil kek cawan lalu dinikmati tanpa pedulikan Sarah yang masih duduk menung disebelah. Sarah yang masih dalam kemarahan hanya mendiamkan diri. masih panas hatinya mengingatkan hal yang belaku dekat kedai buku sebentar tadi. Sarah merungut dalam hatinya. kalau lah aku ada pakwe macam tu, sumpah aku tinggalkan serta merta.. ada ke patut lelaki tu boleh meraba- raba awek dia kat tempat umum... ikutkan hati nak aje aku hempok laki tu...
tiba-tiba mata sarah tertumpu kepada sekumpulan lelaki berjalan masuk ke kedai kek cawan itu..

"Liya, kau tengok tu... menyampah aku.. lelaki makan kek cawan.." Sarah memberi tahu Aliyah sambil menunjuk2 ke arah sekumpulan lelaki yang sedang asyik memilih kek cawan.
"Biarlahkan diorang yang kau sakit kan kenapa?" Aliyah sendiri tak faham kenapalah dengan kawan dia hari ni, moody semacam je sejak dari kedai buku tadi...
"Kau ni kenapa Sarah? moody je aku tengok.. nak kata gaduh dengan pakwe.. kau tak ada pakwe.. cube cerita kat aku." Sarah membetulkan kedudukannya yang tadi mengadap pada arah sekumpulan lelaki tu kini mengada dengan Aliyah.
"entah la Liya, aku rasa bengang dengan seseorang."
"kau bengang dengan siapa? dengan aku ke?"
"Eh, bukan dengan kau. Tapi dengan lelaki."
"Sejak bila kau ada laki ni.?"
"Eh, eh bukan laki aku. tapi..."
"Tapi apa Sarah? cube terus terang. mana lah tau aku boleh tolong."
"Tadi masa kat kedai buku tu aku ada nampak satu couple ni diorang boleh pulak meraba-raba kat tempat awam. Geram sungguh aku." Aliyah ketawa.
"Apasal kau ketawakan aku Liya?" Sarah tau dia tak perlu sibuk hal orang lain tetapi baginya perbuatan pasangan itu tadi sangat melampau. Jika ada kanak-kanak yang ternampak perbuatan mereka kan tak elok.
"Sarah, sorry okay. Kau ni pasal tu je ke? Sarah, zaman sekarang ni orang da kurang beradap kau tau. nanti kalau ditegur kita balik yang kena.. so aku rase kau tak payah lah bebankan fikiran kau dengan hal-hal yang macam ni.. baik kau fikir hal lain yang lagi penting. okay?" Sarah hanya mengeluh mendengar kata-kata kawannya itu.. sememangnya Sarah senang jika Aliyah yang menegurnya berbanding orang lain. Jika orang lain dah pasti Sarah akan menjawab.
"Aliyah, aku nak ke tandas. kau tunggu okay." Sarah bingkas bangun menuju ke pintu masuk kedai kek itu. Dipintu, tiba-tiba...oopppsss...!!!


p/s : nantikan part 2.. sila beri komen tentang permulaan kisah ini supaya saya dapat memperbaiki karya saya.. terima kasih :))

No comments: